به گزارش عصر ایران در حالیکه صبح امروز مجلس شورای اسلامی رسما از اعلام وصول استیضاح وزیر صمت خبر داد، رضا فاطمی امین با حضور در یکی از شرکت های زیر مجموعه گروه سایپا از خودروی جدید این شرکت به نام”کادیلا ” یا همان ال ۹۰ ایرانی رونمایی کرد.
فیلم رونمایی از ال نود ایرانی
این خودرو که بناست توسط پارس خودرو تولید شود در واقع محصول همان پروژه P90 است که چندین سال پیش در سایپا پیگیری می شد و هم اکنون به مرحله تولید رسیده است.
محصول جدید پارس خودرو در نمای بیرونی جلو و عقب خودرو نسبت به ال ۹۰ تغییراتی در چراغ ها و سپر داشته و در نمای داخلی نیز شاهد تغییر فرمان، اضافه شدن پنل تهویه اتوماتیک، صندلی های و جلو آمپر جدید هستیم . همچنین داشبورد این خودرو نیز مانند خودرو ساندرو شده است. البته به گفته مدیر عامل سایپا با استفاده از موتور جدید ME16 که امروز خط تولید آن نیز افتتاح شد علاوه بر ال ۹۰ ایرانی با این موتور شاهد تولید ساندرو ایرانی هم خواهیم بود
مشخصات فنی ال ۹۰ ایرانی
موتور استفاده شده در این خودرو بر پایه موتور K4M النود ساخته شده و راندمان تولیدی آن کمی بیشتر از النود است. این موتور ۱۱۵ اسب بخار با ۱۴۷ نیوتون متر تولید می کند.
خودروی رونمایی شده توسط گروه خودروسازی سایپا نسخه اولیه این محصول است و هنوز اطلاعات بیشتری در خصوص این خودرو منتشر نشده است.
رضا فاطمی امین وزیر صمت نیز در مراسم افتتاح خط تولید موتور ME16 و رونمایی از محصولات مرتبط، با اشاره به تولید محصولات جدید در صنعت خودروی کشور، گفت: امسال ۹۹ محصول جدید عرضه میشود که یکی از این محصولات ساندرو ایرانی خواهد بود که البته نام آن هنوز مشخص نشده است.
فاطمیامین اظهار داشت این محصول در مسیر سفارش قطعات استاندارد و تولید است و علاوه بر این که در ایران تولید خواهد شد توافقات اولیه برای تولید این محصول در روسیه نیز انجام شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اواخر امسال ساندروی ایرانی به بازار ایران وارد میشود، اظهار داشت: بحث کیفیت، مصرف سوخت، ایمنی و تولید محصولات جدید از محورهای اصلی ما به شمار میرود.
وی با تأکید بر موضوع بهرهوری بیان داشت: باید به مسئله کاهش هزینهها در بخشهای مختلف از جمله قطعهسازی، حمل و نقل و غیره توجه کرد.
ساندرو ایرانی با نام کادیلا در روسیه تولید میشود
محمد علی تیموری، مدیرعامل سایپا، نیز در این مراسم عنوان کرد: خودروی ساندروی ایرانی که قرار است در روسیه نیز تولید شود با نام کادیلا در این کشور تولید خواهد شد.
وی گفت: با راه اندازی خط تولید موتور ME16 روزانه ۶۰۰ موتور به خط تولید سایپا اضافه خواهد شد که در سه محصول جدیدی که امروز از آنها رونمایی شد، این موتور استفاده می شود.
مدیرعامل سایپا با بیان اینکه امروز از خودروهای شاهین پلاس، شاهین دندهای و پی نود یا همان ساندرو ایرانی رونمایی شد، اظهار داشت: بعد از ۶ سال محصول ساندرو ایرانی شد و این مهم به کمک مهندسان مرکز تحقیقات و پارس خودرو حاصل شد.
تیموری اظهار داشت: محصول ساندرو ایرانی با موتور مذکور تولید می شود که به لحاظ کیفیت از کیفیت ساندرو اروپایی بهتر است.
مدیرعامل سایپا اضافه کرد: ۹۲ درصد موتور ME16 داخلی سازی شده است که در ساندرو ایرانی بهکار برده می شود.
وی اظهار داشت: ساندرو ایرانی حداکثر دی ماه وارد بازار خواهد شد که پیش بینی می شود قیمت آن ۵۰ درصد کمتر از قیمت بازار باشد.
تیموری بیان داشت: خطوط قطعهسازی ساندرو در زمان حضور فرانسوی ها فعال بود که بعد از رفتن فرانسویها از ایران این خطوط غیرفعال شد لذا با راهاندازی خط تولید این خودرو تمام زنجیره قطعه سازی دوباره فعال شده است، در زمینه موتور نیز، موتور قبلی k4 و یورو ۴ بود که قدرت گشتاور آن از موتور فعالی کمتر بود.
وی در مورد کیفیت موتور اظهار داشت: خط موتورسازی ME16 مدرنترین خط موتورسازی ایران است که درصد رباتیک بودن خط بیش از ۶۰ درصد است و همه خطاها شناسایی میشود.
پیش از این مدیرعامل سایپا اعلام کرده بود که کار بر روی پروژه P90 اتوماتیک نیز توسط مهندسان گروه سایپا به صورت مپازی در جریان است و پس از معرفی نهایی نسخه دستی، نسخه اتوماتیک این محصول با گیربکس DAE (که در حال حاضر بر روی شاهین اتوماتیک نصب میشود) معرفی خواهد شد.
(۱۴۰۱/۱۰/۲۸) گروه خودروسازی سایپا قصد دارد محصول جدید خود که روی پلتفرم تندر ۹۰ توسعه پیدا کرده را با نام کادیلا به بازار عرضه کند.
خبرها حاکی از آن است که گروه خودروسازی سایپا قصد دارد محصول جدید خود را با نام کادیلا معرفی و به بازار عرضه کند. محصول جدید سایپا بر پایه پلتفرم تندر ۹۰ توسعه پیدا کرده و با نام پروژه P90 شناخته میشود. این خودرو به احتمال زیاد در بهمن ماه معرفی خواهد شد.
نسخه ایرانی ال ۹۰ با نام کادیلا در راه است
نسخه ایرانی ال ۹۰ یا کادیلا محصول مشترک سایپا و پارس خودرو بوده که قرار است با موتور ارتقا پیدا کرده TU5 یا ME16 به بازار ایران عرضه شود. این پیشرانه میتواند قدرتی برابر با ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور ۱۴۷ نیوتنمتر را به تولید برساند. قدرت تولید شده از این پیشرانه نیز توسط گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخها منتقل خواهد شد که این گیربکس در سایپا شاهین نیز به کار رفته است.
کادیلا در نمای ظاهری نسبت به تندر ۹۰ تغییراتی را تجربه کرده و طراحان سایپا در نمای جلو آن برای نخستین بار همانند چانگان CS75 عناصر کرومی براق را بهعنوان خط متصلکننده چراغهای جلو در نظر گرفتند. همچنین طراحان به جای کاسه چراغهای نسبتا کوچک تندر ۹۰ از چراغهای بزرگ با نوار LED روشنایی روز استفاده کردند. در نمای جلو یک جلوپنجره شش ضلعی بهچشم میخورد که به محصولات قدیمی هیوندای شباهت دارد.
هرچند طراحی نمای جلوی کادیلا نسبتا قابل قبول است، اما نمیتوان به بخش عقب آن نمره قبولی داد؛ چراکه چراغهای بزرگ عقب با سبک طراحی این خودرو هماهنگ نیستند. از سایر نکات منفی این بخش میتوان به کشیدگی چراغها به دو طرف بدنه، نصب نشان تجاری سایپا در وسط صندوق و پلاستیک سیاه در سپر اشاره کرد. البته سایپا تا پیش از تولید نسخه نهایی میتواند این نکات منفی را اصلاح کند.
در نمای داخلی نسخه ایرانی ال ۹۰ تغییرات جزئی در نظر گرفته شده و کابین این خودرو از همان داشبورد ساده رنو بهره خواهد برد. از مهمترین تغییرات این بخش نسبت به ساندرو میتوان به مجموعه آمپر و غربیلک فرمان جدید اشاره کرد.