ماجرای مابهالتفاوتی که از مشتریان خودرو بورسی اخذ میشود، چیست؟
درحالی موعد تحویل برخی خودروهایی که در بورس کالا عرضه شده بود به خریداران نزدیک است که برخی از این افراد از لزوم مبلغی تحت عنوان “مابهالتفاوت” گلایه دارند؛ موضوع مهمی که هرچند در اطلاعیههای عرضه به آن اشاره شده بود، اما همچنان پر از ابهام است.
به گزارش اخبار خودرو، زمزمههای عرضه خودرو در بورس کالا از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ به گوش رسید تا اینکه در دومین ماه از سال ۱۴۰۱ این موضوع به تحقق پیوست و پس از آن شاهد عرضه انواع خودرو کم تیراژ یا پرتیراژ در بستر بورس کالا بودیم. عرضههایی که شمارش معکوس برای تحویل آنها آغاز شده است و خریداران آماده تحویل گرفتن سفارش خود هستند.
در چنین شرایطی برخی از این افراد در حساب کاربری که در سامانه خودروسازها ایجاد کرده بودند با پیامی مواجه شدند که برای تحویل گرفتن خودروی خود باید مبلغی را به عنوان مابهالتفاوت پرداخت کنند.
هزینههای جانبی خرید خودرو در بورس کالا
طبق این پیام، مبلغ مذکور از مواردی همچون مبلغ جدید بیمه شخص ثالث، مبلغ جدید ماده ۱۰ قانون ساماندهی، مبلغ جدید ماده ۲۸ و مبلغ جدید مالیات ماده ۳۰ تشکیل شده است. جمع این مواردی تبدیل به مبلغی شده که قابل توجه است. اما ماجرا چیست؟
برای بررسی این موضوع باید به اطلاعیههای عرضه خودروها برگردیم، در برخی از این اطلاعیهها این موضوع ذکر و اشاره شده بود که “پرداخت هزینههای مربوط به مالیات بر ارزش افزوده، عوارض، شماره گذاری، بیمه شخص ثالث و سایر هزینههای مرتبط توسط خریدار الزامی بوده و در صورت تغییر هر یک از موارد در زمان صدور حواله، خریدار موظف به پرداخت مابهالتفاوت است.”
اما ابهامی که در این میان وجود دارد این است که طبق گفته خریداران خودرو، به غیر مابهالتفاوت بیمه شخص ثالث سایر مبالغ تفاوتی نداشته و خریداران تا زمانی که مبالغ موارد مذکور را پرداخت نمیکردند موفق به تشکیل پرونده نمیشدند. بنابراین باید این موضوع از سوی خودروسازان روشن شود که مبلغ مابهالتفاوت بر چه اساسی از خریداران اخذ میشود؟
اطلاعیه ایران خودرو درباره قیمت کارخانه ای جدید خودرو
به گزارش تصویر زندگی به نقل از ایسنا، در متن اطلاعیه ایران خودرو آمده است: با به روزآوری نرخهای مربوط به پرداختهای قانونی خودروسازان توسط مراجع ذیربط طبق روال هر سال، خودروسازان مکلف به اعمال نرخهای جدید و دریافت آن از مشتریان و پرداخت به مراجعی هستند که در قانون ذکر شده است.
در سال جاری نیز با اعلام مبالغ مختلف بیمه، مالیات و عوارض، مجموع این اعداد که برای محصولات مختلف متفاوت است، برای پرداخت به مشتریان در میز کار مشتریان اعلام شده و پس از ارسال پیامک از سوی ایران خودرو، مشتریان میتوانند از طریق میز کار نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.
بر همین اساس، نرخ های جدید بیمه شخص ثالث که توسط بیمه مرکزی اعلام شده، نرخ مالیات و عوارض ماده ۲۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده، عوارض موضوع ماده ۱۰ قانون ساماندهی به عنوان پرداختهای قانونی به مشتریان اعلام شده است که با پرداخت آن، ایران خودرو مبالغ را در اختیار متولیان هر بخش قرار خواهد داد.
این اطلاعیه تاکید می کند، نرخ مالیات ماده ۲۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده یا همان مالیات سبز مشتریانی که تعهدات آن ها معوق شده توسط ایران خودرو به خزانه دولت واریز می شود و این دسته از مشتریان نرخ بیمه شخص ثالث و عوارض موضوع ماده ۱۰ قانون ساماندهی را پرداخت خواهند کرد.
ایران خودرو در این اطلاعیه در خصوص مابه التفاوت تجهیزات مرتبط با مرحله یک استانداردهای اجباری سال ۱۴۰۲ نیز عنوان کرده، بر اساس الزامات ابلاغی سازمان ملی استاندارد باید قطعات جدید بر روی خودروها نصب شود تا امکان شماره گذاری خودرو در سال ۱۴۰۲ به تایید سازمان استاندارد برسد، بر همین اساس قیمت این تجهیزات مطابق در قرارداد مشتریان نیز قید شده است، به بهای پایه قبلی کارخانهای افزوده و از مشتریان دریافت خواهد شد. در مورد تعهدات با سررسید سال ۱۴۰۲ ارقام فوق به قیمتهای پایه جدید افزوده خواهد شد.
اطلاعیه ایران خودرو همچنین تصریح کرده، اصلاح قیمت پایه کارخانهای اعلام شده از سوی شورای رقابت، مشمول تعهدات با سررسید قبلی و مشتریانی که قبلا نسبت به تکمیل وجه خودرو اقدام کردهاند نمی شود و این افراد صرفا ملزم به پرداخت مبالغ اصلاح شده مالیات، بیمه، عوارض و تجهیزات استانداردی اجباری هستند