لیست قیمت هیوندای های وارداتی منتشر شد
سازمان گمرک ایران لیست قیمت ۳ محصول وارداتی هیوندای را منتشر کرد. ۳ خودروی هیوندای الانترا ۲۰۲۳ (۱.۶ لیتری و ۲ لیتری)، هیوندای اکسنت ۲۰۲۳ و هیوندای توسان ۲۰۲۳ در این لیست قرار دارند.
لیست قیمت جدید هیوندای:
خودرو | قیمت تا گمرک | هزینه حمل | تعرفه | قیمت پایه (پس از گمرک) |
اکسنت ۱.۶ لیتری | ۱۵ هزار و ۲۳۵ یورو | ۴۵۰۰ یورو | ۷۵% | ۲۷ هزار و ۱۱۱ یورو |
الانترا ۱.۶ لیتری | ۱۸ هزار و ۱۶۰ یورو | ۴۵۰۰ یورو | ۷۵% | ۳۲ هزار و ۲۳۰ یورو |
الانترا ۲.۰ لیتری | ۱۹ هزار و ۴۰۰ یورو | ۴۵۰۰ یورو | ۷۵% | ۳۴ هزار و ۴۰۰ یورو |
توسان ۲.۰ لیتری | ۱۹ هزار و ۹۹۵ یورو | ۵۸۰۰ یورو | ۷۵% | ۳۵ هزار و ۵۷۱ یورو |
تعرفه واردات خودرو اعلام شد
تعرفه های جدید واردات خودرو به امضای وزیر صمت و وزیر اقتصاد رسید و قرار است تا در دور جدید واردات، سود بازرگانی علیالحساب بین ۶ تا ۳۱ درصد محاسبه شود.
به گزارش مشرق، تعرفههای جدید واردات خودرو به امضای وزیر صمت و وزیر اقتصاد رسیده و قرار است تا در دور جدید واردات، سود بازرگانی علی الحساب بین ۶ تا ۳۱ درصد محاسبه شود. بر اساس این مصوبه واردات اصلی خودرو برای خودروهای تا ۲۰۰۰ سی سی است و در موارد خاص در صورت واردات خودروهای بیش از ۲۰۰۰ سی سی، خودروهای برقی، خودروهای هیبریدی و… تعرفهها بر اساس قوانین کتاب مقررات سال ۱۴۰۱ محاسبه میشود.
در جدولهای زیر تعرفه دو گروه خودرویی کمتر از ۱۰ هزار یورو و بالاتر از ۱۰ هزار یورو تعیین شده است. همچنین جزئیات تعرفه و سود بازرگانی واردات خودرو، بر اساس حجم موتور مشخص گردیده است. در جدولهای زیر از عبارت “فوب” (FOB) استفاده شده که به معنی قیمت خالص کالا در کشور مبدا بدون محاسبه هزینههای باربری، عوارض داخلی کشور مبدا، بیمه داخلی و سود واسطهها است.
با توجه به درصد سود بازرگانی اعلام شده به صورت علی الحساب، میتوان امیدوار بود که تا حدی قیمت خودروهای وارداتی منطقیتر در بورس کالا تعیین شوند. البته باید در نظر گرفت که سود بازرگانی اصلی دولت در بورس کالا و با اختلاف قیمت معاملهای و قیمت پایه خودروهای وارداتی رقم خواهد خورد.
تعرفه واردات خودروهای کمتر از ۱۰ هزار یورو گروه خودرو سود بازرگانی علی الحساب
- خودروهای با قیمت FOB کمتر از ۱۰ هزار یورو با حجم موتور ۱۲۰۰ سی سی و کمتر ۶ درصد
- خودروهای با قیمت FOB کمتر از ۱۰ هزار یورو با حجم موتور بیش از ۱۲۰۰ سی سی ۱۱ درصد
تعرفه واردات خودروهای بالاتر از ۱۰ هزار یورو گروه خودرو سود بازرگانی علی الحساب
- خودروهای با قیمت FOB بالاتر از ۱۰ هزار یورو با حجم موتور ۱۵۰۰ سی سی و کمتر ۲۱ درصد
- خودروهای با قیمت FOB بالاتر از ۱۰ هزار یورو با حجم موتور ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی سی ۳۱ درصد
تاریخ فروش خودروهای وارداتی در بورس مشخص شد
سخنگوی وزارت صمت گفت: عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا نهایتا تا پایان دی ماه انجام خواهد شد.
همشهری: امید قالیباف افزود: مجوزهای مربوط شامل مجوز سازمانهای استاندارد و محیط زیست است که مجوز استاندارد اخذ شده و مجوز محیط زیست نیز بهزودی صادر میشود تا زمینه برای فروش خودروها فراهم شود.
او گفت: ممکن است کار عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا حتی تا پایان همین هفته اجرایی شود. قالیباف اضافه کرد: این کار به اطلاعیه بورس کالا موکول شده و اگر تا چهارشنبه هفته جاری بورس کالا اطلاعیهای در این زمینه صادر کند، عرضه خودروها در روزهای یکشنبه یا دوشنبه هفته آینده انجام خواهد شد.
فروش خودرو در بورس کالا از آغاز با انتقادهایی مواجه بوده. سخنگوی وزارت صمت در پاسخ به این پرسش که با توجه به انتقادات صورت گرفته احتمال تغییر فرایند فروش خودرو وجود دارد یا خیر؟، گفت: در آییننامه واردات خودرو سازوکار بورس کالا برای فروش خودروهای وارداتی دیده شده و اگر قرار باشد در شیوه فروش تغییری ایجاد شود، باید آییننامه تغییر کند که این کار هم باید با تأیید هیأت وزیران صورت گیرد. در نتیجه وزارت صمت طبق آییننامه باید خودروها را در بورس عرضه کند مگر اینکه هیأت دولت آییننامه دیگری را جایگزین کند.
خودروهای وارداتی که دقایقی پیش در بورس کالا پذیرش شدند
لیست خودروهای متعلق به شرکت KIA کره جنوبی را در بورس کالا پذیرش کرده است.
- ۵۰۰ دستگاه خودرو سواری KIA CERATO
- ۵۰۰ دستگاه خودرو سواری KIA SPORTAGE
- ۵۰۰ دستگاه خودرو سواری KIA K۵
- ۲۰۰ دستگاه خودرو سواری KIA CEED
- ۱۰۰ دستگاه خودرو سواری KIA PICANTO
- ۱۰۰ دستگاه خودرو سواری KIA PEGAS
- ۱۰۰ دسنگاه خودرو سواری KIA RIO
- ۷۰ دستگاه خودرو سواری KIA SONET
- ۷۰ دستگاه خودرو سواری KIA SELTOS
- دنا هم در بورس کالا پذیرش شد
- ۱۹ هزار خودرو سواری چانگان CHANGAN متعلق به چانگان چین نیز پذیرش شدند.
خودروهای وارداتی در بورس کالا عرضه شود و پیشبینیها حاکی از آن است که قیمتهایی بیش از یک میلیارد یا دو میلیارد تومان خواهند داشت.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: نمایندگان مجلسی که حمایت ناصحیح از تولید خودرو داشتند و مخالف صددرصد واردات بودند، باعث و بانی شرایط امروز بازار هستند؛ اما الان سکوت کردهاند و پنهان شدهاند.
نخستین محموله خودروهای وارداتی در اولین شنبه دیماه به بندر لنگه رسید؛ گرچه انتظار میرفت واردات خودرو رسما آغاز شده باشد و خودروهای ثبتسفارش شده به صورت کامل وارد گمرکات ایران شوند، اما ما مرتضی سالاری، مدیر بنادر و دریانوردی بندر لنگه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که محموله محصولات کیا حاوی تنها ۲۲ دستگاه خودرو با تنوع ششگانه از محصولات کیا نظیر سراتو، ریو، پیکانتو، پگاس، سونت و اسپورتیج در این محموله وارداتی بوده است.
طبق اخبار رسمی، واردکننده محصولات کیا اقدام به ثبت سفارش ۷۰۰ دستگاه خودرو از برند کیا کرده است و ظاهرا محمولههای بعدی در ماه آتی وارد کشور خواهند شد. بر این اساس، بعد از گذشت حدود ۵ سال از توقف واردات خودرو و همچنین گذشت چهار ماه از ابلاغ آییننامه واردات، در شرایطی شاهد ورود تنها ۲۲ خودروی وارداتی به کشور هستیم که سخنگوی وزارت صمت وعده ورود ۲۰۰ هزار خودروی خارجی را تا خردادماه سال آینده داده است.
قیمت خودروهای وارداتی چگونه محاسبه می شود؟
مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در همین خصوص درباره شرایط قیمت احتمالی دومین محموله خودروهای وارداتی میگوید: شرایط قیمت خودروهای وارداتی براساس آنچه که ما میدانیم، قیمت تمام شده خرید به علاوه هزینههای حمل و قیمت اظهار شده به گمرک به علاوه ۱۵ درصد سود واردکننده، قیمت پایه بورس میشود.
وی میافزاید: از اینجا به بعد دیگر مردم با یکدیگر در خرید رقابت میکنند و مابقی وجوهات هم به حساب خزانه واریز میشود. یعنی به غیر از ۱۵ درصد، هر عددی کسب شود، برای دولت است.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره اینکه این خودروها حداکثر ۲۰ هزار دلار قیمت دارند، عنوان میکند: حداکثر ۲۰ هزار یورو است. البته همه این خودروها ۲۰ هزار یورویی نیست، ممکن است ۱۰ هزار یورو یا ۱۵ هزار یورو باشد. هنوز ارزش این خودروها مشخص نیست.
منتظر ارزانی خودرو نباشید
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه این خودروها قرار است در بورس عرضه شود، برخی از تحلیلگران عنوان میکنند نباید منتظر ارزانی خودرو باشیم؛ چراکه این خودروها با قیمت پایه وارد بورس کالا میشوند و به یکباره دو برابر قیمت پایه از بورس بیرون خواهند آمد؛ اتفاقی که درباره دیگنیتی و لاماری افتاد و دو میلیاردی شدند، میگوید: به احتمال غریب به یقین این اتفاق میافتد.
دادفر در پاسخ به این پرسش که با اینکه خودروهای اقتصادی وارد کشور شدهاند، دیگر این خودروها اقتصادی نخواهند بود، میافزاید: دیگر ما امکان واردات خودروی اقتصادی را نداریم. نه تنها در حوزه واردات، امکان تولید خودروی اقتصادی هم نداریم. خودروی اقتصادی یعنی چه؟ یعنی اینکه خودرویی با درآمد متوسط یک ساله بتوانید خرید کنید.
وی متذکر میشود: شما حساب کنید به طور متوسط در ماه ۱۰ میلیون تومان و سالی ۱۲۰ میلیون تومان درآمد داشته باشید. با این رقم چه خودرویی را ۱۲۰ میلیون تومان میدهند. برای خودروی اقتصادی دولت خیلی باید تلاش کند و خیلی پیگیری میخواهد. در شرایط فعلی چنین موقعیتی وجود ندارد.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو عنوان میکند: شاید ۲ سال قبل که ما بحث میکردیم، میشد با قیمت پایین به مردم چنین خودرویی را داد، اما الان خیلی بعید میدانم.
دادفر تصریح میکند: امیدوارم چنین اتفاقی بیفتد، چون به نفع مردم است و مردم حداقل در این موضوع آرامش میگیرند. کار نشدنی هم نیست، یک مقداری برنامهریزی و تدبیر میخواهد و دست برداشتن از یکسری زیادهخواهیها.
وی با ذکر مثالی عنوان میکند: به هر شکلی، میگویند که باید خودروی تولید داخل فروش برود و حمایت کنیم و … یعنی تولید داخل هر کاری با بازار دوست دارد، میکند. هر گاه از این موضوع دست برداشتیم و گفتیم تولید داخل در رقابت با واردات بتواند عرضه خودرو داشته باشد، آن زمان احتمال دست یافتن به خودروی اقتصادی خیلی بیشتر از الان است. اما تا وقتی این کار را نکنیم، همین آش و همین کاسه است.
خودرو را در بورس کالا عرضه کردند تا قیمت را بالا ببرند
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه با بیان اینکه ما خودروی داخلی را مهندسی شده به بورس بردیم، میگوید: من قبلا هم گفته بودم که این کار مهندسی شده است و میخواهند خودروها را به بورس ببرند تا از شمول قیمتگذاری خارج شود و قیمتها را بالا ببرند. این اتفاق هم افتاد و این کار را هم کردند.
دادفر میافزاید: خب اگر میخواهید این کار را کنید، واردات را آزاد کنید؛ تعرفه واردات را هم آزاد کنید که بازار رقابتی شود. اما این کار را نکردند. معلوم است دیگر؛ در این شرایط هر خودروسازی باشد، خودروی خود را به چند برابر قیمت میفروشد.
وی تاکید میکند: ما از ابتدا گفتیم که این بلا را سر بازار نیاورید. در اینجا بگویم که اتفاقا نمایندگان مجلسی که حمایت ناصحیح از تولید خودرو داشتند و مخالف صددرصد واردات بودند، آنها باعث و بانی شرایط امروز بازار هستند. این گروه از نمایندگان نگذاشتند قیمتها کنترل شود و زمینهسازی کردند که این حادثهها رخ دهد. مسوول این شرایط آنها هستند، اما الان سکوت کردهاند و قایم شدهاند.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو متذکر میشوند: ما گفتیم واردات خودرو را آزاد کنید و از آن طرف، قیمت خودروهای داخلی را آزاد کنید، اما گفتند واردات خودرو اصلا و ابدا و فقط تولید. بر این اساس، امروز تولیدکننده به هر شکلی که میخواهد، میفروشد.
خودروهای وارداتی چه تاثیری روی بازار دارد؟
دادفر در پاسخ به این پرسش که خودروهای وارداتی چه اثری روی بازار خودرو دارد؟ خاطرنشان میکند: روی کاهش قیمتها اثری نخواهد گذاشت، اما اگر این واردات تداوم پیدا کند و از نظر تعدادی هم افزایش داشته باشد و تعرفه هم نگیرند، احتمالا کاهش قیمت با افزایش فشار عرضه وجود دارد. در غیر این صورت نباید منتظر کاهش قیمتها در بازار باشیم.