ارائه وام خرید موتورسیکلت برقی در تهران؛ اولویت با پیک موتوری هاست
آقامیری با بیان اینکه باید تمهیداتی اندیشیده شود تا خرید موتورسیکلت برقی برای شهروندان سهل الوصول باشد، افزود: نباید خرید موتورسیکلت باری بر دوش خانوادهها باشد. البته هنوز برنامه آن نهایی نشده است، اما تسهیلاتی فراهم خواهد شد که شهروندان بتوانند موتورسیکلتهای برقی را جایگزین موتورهای آلایندهشان کنند.
رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران در مورد اقدامات شهرداری تهران برای ورود موتورسیکلتهای برقی به خیابانهای پایتخت توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین آقامیری در مورد اجرای طرح موتورسیکلت برقی در تهران با بیان اینکه شهرداری برنامه دارد که ۵۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی را جایگزین موتورسیکلتهای آلاینده کند، گفت: بر این اساس شهرداری تسهیلات خرید موتورسیکلت برقی را ارائه میکند که در حال رایزنی با بانکها هستند.
او با بیان اینکه باید تمهیداتی اندیشیده شود تا خرید موتورسیکلت برقی برای شهروندان سهل الوصول باشد، افزود: نباید خرید موتورسیکلت باری بر دوش خانوادهها باشد. البته هنوز برنامه آن نهایی نشده است، اما تسهیلاتی فراهم خواهد شد که شهروندان بتوانند موتورسیکلتهای برقی را جایگزین موتورهای آلایندهشان کنند.
آقامیری با بیان اینکه اول باید برای «پیکهای موتوری» که فعالیتشان نیاز به مجوز شهرداری دارد این موتورهای برقی را فراهم کنیم و بعد از آن تسهیلات به مردم داده شود که در مرکز شهر با موتورسیکلت رفت و آمد میکنند، گفت: موتورسیکلت سواران باید مجاب به خریدن موتور برقی شوند و بعد از آن میتوانیم محدودیتهایی را در مورد تردد موتورهای آلاینده ایجاد کنیم. مثلا اعلام کنیم که در محدوده مشخص فقط تردد با موتورسیکلت برقی امکانپذیر است و در صورت استقبال شهروندان میتوانیم محدوده را افزایش دهیم.
فعالیت ۱۰۰ هزار موتورسیکلت در محدوده مرکزی تهران
او با بیان اینکه در حال حاضر تخمین زده شده است که ۱۰۰ هزار موتورسیکلت در محدوده مرکزی شهر فعال هستند، افزود: این موتورسیکلتها پیمایش زیادی داشته و به دلیل ساختار موتور آلایندگی زیادی دارند که باید تبدیل به موتورسیکلت برقی شوند، اما در ابتدا باید تسهیلات به دارندگان موتورسیکلتهای آلاینده داد و بعد محدودیت ایجاد کرد. چرا که معیشت بسیاری از مردم در گروی فعالیت موتورسیکلتها است و نباید معیشت آنها را دچار مشکل کنیم.
رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که تسهیلات برای خرید موتورسیکلت برقی از چه محلی تأمین میشود؟ گفت: قرار است این تسهیلات از سوی بانکها تامین شود که با برخی از بانکها صحبتهای اولیه انجام شده تا حواله خرید موتور برقی از سوی بانک صادر و به شرکت موتور ساز تحویل داده شود و بعد از آن نیز موتورسیکلت برقی در اختیار دارندگان موتورسیکلتهای آلاینده قرار گیرد تا این موتورها از رده خارج شود.
پرداخت ۵۰ درصد از هزینه خرید موتورسیکلتهای برقی توسط شهرداری تهران
(۱۴۰۱/۰۹/۳۰) معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بر اساس برنامهریزی انجام شده و با مشارکت شهرداری تهران، ۵۰ درصد از هزینه خرید موتورسیکلتهای برقی در قالب وام قرضالحسنه به متقاضیان پرداخت میشود.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، جلال بهرامی امروز در حاشیه بازدید خبرنگاران از سامانه ۵ اتوبوسرانی و سوله بازسازی و اورهال اتوبوسهای ملکی برگزار شد، اظهار کرد: متاسفانه ما در حال حاضر با عقبماندگی در خصوص زیرساختهای حمل و نقل تهران مواجه هستیم که این مسئله به خاطر شرایط اقتصادی ادوار گذشته بوده و باید تلاشهایی صورت بگیرد تا این مشکل برطرف بشود.
وی با بیان اینکه برای جبران این عقبماندگی چند کار از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در دستور کار قرار دارد تصریح کرد: نوسازی و بازسازی حوزه حمل و نقل از جمله اتوبوس، مترو و تاکسی از مواردی است که به صورت جدی در دستور کار قرار دارد و در دنیا نیز این کار معمول است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: در دنیا حتی اتوبوسها را در یک بازه ۴۰ ساله نیز بازسازی و نوسازی میکنند و به هر ترتیب این یک کار متداول است و هیچ عیب و ایرادی ندارد و در پایتخت نیز این مسئله به صورت جدی پیگیری و اجرا میشود.
بهرامی با بیان اینکه بسیاری از خودروهایی که تحت عنوان خودروهای فرسوده از رده خارج میشوند به کشورهای همسایه فروخته میشوند گفت: در برخی از کشورها عمر تاکسیها صد ساله است و در این دوره از مدیریت شهری نیز سیاست ما به جای تملک، خرید خدمت و سرویسدهی مناسب به شهروندان در حوزه حمل و نقل است.
وی ادامه داد: یکی از سیاستهای این دوره از مدیریت شهری استفاده و مشارکت با بخش خصوصی در ناوگان حمل و نقل عمومی است و در این مسیر در طی این دوره اقدامات خوبی بویژه در حوزه حمل و نقل انجام شده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به موضوع حمل و نقل و اولویتهای این حوزه گفت: قطعا اولویت ما مترو و توسعه آن است البته در کنار این مسئله باید توجه ویژهای را نیز به اتوبوس و تاکسی هم داشته باشیم.
بهرامی با بیان اینکه بر اساس آمار از ۱۰ میلیون سفری که در روز در پایتخت انجام میشود کمتر از ۲۰۰ هزار سفر توسط تاکسی انجام میپذیرد گفت: ما باید بتوانیم با برنامهریزی مدون و مناسب از ظرفیت قابل توجه مترو استفاده کنیم به طوریکه هم اکنون روزانه از هفت خط احداث شده یک میلیون و ۵۰۰ الی یک میلیون و ۶۰۰ سفر جابجا میشوند که البته پیش از دوره جدید مدیریت شهری این آمار یک میلیون جابجایی بوده است.
وی ادامه داد: قطعا ما با تامین واگنهای مورد نیاز در هفت خط اشاره شده میتوانیم ظرفیت جابجایی را به ۴ میلیون سفر برسانیم اما متاسفانه به دلیل کمبود واگن نتوانستیم از این ظرفیت و پتانسیل به نحو مطلوب استفاده کنیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با طرح این پرسش که آیا باید ۴ خط مترو ۸،۹،۱۰، ۱۱ در پایتخت احداث شود یا خیر گفت: قطعا باید این کار انجام شود اما قبل از این باید بتوانیم از ظرفیت موجود به نحو مطلوب و بهینه استفاده کنیم.
بهرامی در ادامه با بیان اینکه برای هر کیلومتر مترو بجز واگن به اعتبار ۱۵۰۰ میلیارد تومان نیاز است گفت: قاعدتا برای احداث ۴ خط، ۹، ۹، ۱۰،۱۱ با احتساب ۳۰۰ کیلومتر نیازمند به یک اعتبار ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی بجز واگنهای مورد نیاز است.
وی ادامه داد: آن چیزی که اولویت مردم بر روی زمین است بحث اتوبوس است و بر اساس طرح جامع حمل و نقل تا پایان ۱۴۰۴ ما باید ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس در تهران داشته باشیم تا بتوانیم شرایط خوبی را در جابجایی مسافران مهیا بکنیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: هم اکنون ۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه تا دو هزار و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس در شهر تهران وجود دارد که قرار است در یک برنامه زمانبندی شده از سوی شورای شهر و شهرداری تهران ۲ هزار دستگاه اتوبوس با اولویتهای دو کابین به ناوگان حمل و نقل عمومی افزوده شود.
وی همچنین به موضوع اورهال و نوسازی اتوبوسهای دوکابین و تک کابین اشاره و تصریح کرد: این موضوع در دو سطح یک و دو به صورت ویژه پیگیری میشود. همچنین برای اورهال و نوسازی و بازسازی اتوبوسهای دو کابین و تک کابین از ظرفیت شهاب خودرو و بخش خصوصی استفاده میشود که در واقع اتوبوسهای دوکابین توسط مجموعه شهرداری و شهاب خودرو و اتوبوسهای تک کابین توسط بخش خصوصی انجام میشود.
بهرامی با اشاره به اینکه برای رسیدن به ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس بر اساس طرح جامع افق ۱۴۰۴ ما با کمبود ۹ هزار دستگاه اتوبوس روبرو هستیم، گفت: از این تعداد توافقی صورت گرفته که دو هزار دستگاه اتوبوس توسط وزارت کشور تامین شود که از این محل وزارت کشور سهم ۸۰ درصدی را در قالب یارانه پرداخت خواهد کرد که تا به امروز شهرداری تهران سهمالقدر خود را در ارتباط با ۶۴۷ دستگاه اتوبوس پرداخت کرده است و دولت هم در این زمینه سهم خود را پرداخته و با تولید اتوبوس توسط شرکت داخلی و در نهایت پلاکگذاری وارد ناوگان حمل و نقل عمومی خواهد شد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: همچنین قرارداد ۱۱۰۰ دستگاه اتوبوس با شرکت ایرانخودرو و ۹۰۰ دستگاه اتوبوس با شرکت عقاب افشان به امضا رسیده است. علاوه بر اینکه مکاتبه ۳ هزار دستگاه اتوبوس نیز با تولیدکنندگان انجام شده است و در کنار همه این موارد تلاش ما این است که از ظرفیت بخش خصوصی نیز به طور کامل استفاده کنیم که در این بخش نیز قرار است دو هزار دستگاه اتوبوس وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شود.
وی ادامه داد: اتوبوسهای قرار است از کشورها روسیه، چین، اروپا و … وارد شوند البته شهرداری برای مزایده اتوبوسهای قطری نیز که در جام جهانی به کار گرفته شدهاند نیز ورود پیدا کرده است.
بهرامی افزود: در کنار همه این موارد مذاکراتی نیز برای ورود اتوبوسهای سه کابین و یا تراموا و همچنین اتوبوسهای دوکابین انجام شده است که همه این موارد به صورت جدی در دستور کار قرار دارد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از ورود میدل باس تولید داخل خبر داد و گفت: با توجه به اینکه این دستگاهها اتومات نبودند شهرداری تهران رایزنیهایی را انجام داده تا این میدلباسها اتومات شوند و در همین زمینه ۵۰۰ دستگاه وارد خط تولید داخل شدند و به زودی وارد ناوگان حمل و نقل عمومی میشود.
وی همچنین از تامین و خرید ونهای جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران خبر داد و گفت: متاسفانه ونهایی که در حال حاضر در قالب تاکسی ونها مورد استفاده قرار میگیرد فرسوده هستند و از ۷ هزار ونی که به صورت تاکسی فعالیت داشتهاند هم اکنون یک هزار دستگاه ون در سطح شهر فعالیت میکنند.
بهرامی ادامه داد: شهرداری تهران همچنین قراردادی را با وزارت کشور برای خرید ونهای جدید به امضا رسانده که در این زمینه قرار است ۶۳۰ دستگاه ون وارد ناوگان حمل و نقل عمومی تهران شود که شهرداری تهران نیز قدرالسهم خود را در این زمینه پرداخت کرده و قطعا پس از پلاکگذاری وارد ناوگان حمل و نقل عمومی خواهند شد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: شهرداری تهران برای خرید ۶۳۰ دستگاه ون اشاره شده ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه قدرالسهم پرداخت کرده است و در نهایت پس از تشکیل پرونده برای رانندگان تاکسی و ثبت پلاک وارد ناوگان حمل و نقل عمومی خواهند شد.
وی افزود: یکی دیگر از برنامههای شهرداری تهران افزودن ون به سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی است که قرار است ۱۳ هزار دستگاه ون به این ناوگان افزوده شود.
بهرامی ادامه داد: بحث موتور، دوچرخه و اسکوتر برقی نیز از مواردی است که شهرداری تهران مذاکراتی را با تولیدکنندگان داخل داشته و در این زمینه از ظرفیت آنها استفاده خواهد کرد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه شهرداری تهران توجه ویژهای را به موضوع موتورسیکلتهای برقی دارد گفت: در این زمینه با شرکتهای مذاکراتی شده و قرار است شهرداری تهران ۵۰ درصد از هزینه خرید موتورسیکلتهای برقی را به صورت وام قرضالحسنه به شهروندان پرداخت کند.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا تولیدات داخلی در بحث اتوبوسها و ونها زمانبر است تصریح کرد: به هر ترتیب این خط تولیدها چند سالی بود که از رده خارج شده بودند و در واقع ۶ ماهی است که این خط تولیدها فعالیت خود را آغاز کردهاند و به هر ترتیب این کار زمانبر است اما این کار آغاز شده است.
(۱۴۰۱/۰۹/۲۷) معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از آغاز پرداخت تسهیلات ویژه جهت خرید موتورسیکلتهای برقی در پایتخت طی هفتههای آینده خبر داد.
جلال بهرامی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران امروز در حاشیه جلسه هماندیشی اعضای شورای شهر تهران با شهردار تهران اظهار کرد: در جلسه هماندیشی که جلسه بسیار خوبی بود موضوعات مختلفی مطرح شد و روی یک بسته کلی که سرانه استفاده از حمل و نقل عمومی در سال ۱۴۰۲ را به چه رقمی برسانیم. در حال حاضر سرانه استفاده ۳۶ درصد است که بسیار پایین است و ۶۴ درصد از ترددها توسط خودروهای شخصی انجام میشود و ما باید بتوانیم در سال آینده این رقم را به ۲۰ درصد کاهش بدهیم و شرایط استفاده از حمل و نقل عمومی را افزایش دهیم.
وی گفت: بحث تجهیزات و اصلاح خطوط از مواردی است که مورد توجه قرار گرفته و همچنین ما ورود جدی را به تامین ونهای جدید به جای ونهای فرسوده داشتهایم. همچنین تغییراتی نیز در ارتباط با استفاده از اتوبوسهای تککابین و دوکابین در برخی از خطوط خواهیم داشت.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: شورای شهر تهران تاکید داشت که ما در حوزه حمل و نقل عمومی توجه ویژهای به مترو و اتوبوسرانی داشته باشیم و توجه ویژهای به اورهال کردن وگانها داشته باشیم و قرار شد که اعتبار مناسبی در یان حوزه تزریق شود تا بتوانیم اورهالسازی خوبی در حوزه مترو داشته باشیم.
وی به خرید واگنهای جدید اشاره کرد و گفت: انشاءالله تا سال آینده وارد حمل و نقل عمومی خواهند شد. در این زمینه ۳ الی ۴ سرمایهگذار اعلام آمادگی کردهاند که بحثها با آنها ادامه دارد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص آلودگی هوای شهر تهران افزود: موتورسیکلتها، میزان آلایندگی بسیار بالایی دارند و اولویت ما این است که موتورسیکلتهایی که هستند را ساماندهی کنیم و مذاکراتی با بانکها انجام شده تا ظرف هفته آینده به توافق برسیم و درصد قابل ملاحظهای از موتورسیکلتها را وام بدهیم تا بتوانیم از موتورسیکلتهای برقی استفاده بکنیم حداقل این باشد که در مرکز شهر و بازار به سمت موتورسیکلتهای برقی برویم و تردد آنها در این محدوده انجام شود. همچنین بحث انضباط شهری و هوشمندسازی از مواردی بود که در جلسه امروز مطرح شد.
بهرامی گفت: در بحث کوتاهمدت باید توجه ویژهای را به بحث نوسازی اتوبوسهای شهر داشته باشیم که حدود ۵۰ الی ۶۰ درصد را در سال آینده از ناوگان را نوسازی کردهایم. همچنین ونهای جدید نیز بهزودی وارد چرخه حمل و نقل خواهند شد. همچنین در بحث ناوگان مترویی اورهال کردن واگنها را آغاز کردهایم و تا پایان سال آینده ۵۰ درصد از واگنها را اورهالسازی کنیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: در خصوص واگنهای اجرایی شورای شهر موافق هستم، اما ساختار آن که چگونه انجام شود در دست بررسی است و با سرمایهگذار داخلی و خارجی در حال رایزنی هستیم و عملیاتی کردن آن به شرطی است که سرمایهگذار وارد شود و متناسب با تکنولوژی آن را انجام بدهیم و این موضوع یکی از مواردی است که در کنار واگن ملی و خرید واگن از خارج از کشور در دستور کار است.
بهرامی در خصوص تهیه واگنهای اجارهای گفت: در این زمینه تنها چین نیست برخی دیگر از کشورها نیز هستند البته از اعلام اسامی کشورها معذور هستم